Soorten teamvergaderingen

Afbeelding van de artikel

Als stagiaire ga je bij verschillende teamvergaderingen deelnemen. Bij go2people heb je vier verschillende meetings die je gaat deelnemen. Deze zijn: standup, planning meeting, UX dagstart( ux stagiairs) en Tech meeting (voor frontend stagiairs).

Standup

Wat is een standup? Een daily stand-up is een korte, staande bijeenkomst waarin teamleden snel de voortgang van hun werk delen, eventuele obstakels bespreken en hun plannen voor de dag afstemmen. Het is bedoeld om teamleden op één lijn te houden, problemen snel te identificeren en te zorgen voor een effectieve samenwerking.

Kenmerken van de standup:

  • Begint elke ochtend om 09:15
  • Vindt plaats van dinsdag tot vrijdag.

Planningsmeeting

Het volgende groep vergadering dat je als stagiairs gaat deelnemen is de planningsmeeting. De planningsmeeting gebeurt elke maandag om 09:40 met de hele team. In de planningsmeeting gaat de projectmanager door iedereen wekelijkse planning heen inclusief die van jouw. Dus iedereen hoort welke taken ze moeten doen voor de week, deadlines, externe vergadering met klanten en buitendeur activiteiten. Jij hoort al je stageopdrachten en kleine taakjes die je moet uitvoeren.

Daarna wordt er een rondje important nieuws gedaan. Het doel hiervan is om de team te laten weten dat je iets heb die invloed kan hebben op de planning. Bijvoorbeeld dat je deze week een dokter afspraak hebt, of je ben vrij, je werkt op een andere dag thuis dan de normale thuiswerk dag. Al deze dingen zijn belangrijk om te noemen.

Kenmerken van een planningsmeeting

  • Gebeurt elk maandag om 9:40
  • Je planning van de week
  • important nieuws die je wil vermelden
  • Medewerker van de week nominaties

Wat werkt wel/ Wat werkt niet

Na elk twee week is er een rondje wat werk niet/ wat werk wel. Het is een gebeurt na de planningsmeeting. Alle medewerkers kunnen zeggen wat voor ze wel of niet werken. Dit kan over de jouw werkomgeving gaan, andere collega’s, bedrijfsprocessen enz.

We beginnen eerst altijd met de wat werkt niet, iedereen krijgt een beurt. Als je punten hebt moet je suggesties geven voor mogelijke oplossingen. Als een werkt-niet-punt is al benoemd hoeft je die niet nog een keer te benoemen. Je kan wel suggesties toevoegen.

De volgende rondje is de wat werkt wel. Hier krijg iedereen weer een beurt. Je benoemt wat voor jouw werkt in je werkleven. Je kan iets positief zeggen over het kantoor, de team of interne werkzaamheden. Hier kan je de punten meer dan een keer benoemen.

Kenmerken van een wat werkt wel/niet sessie

  • Gebeurt na de planningsmeeting
  • Schrijf van te voren wat-werkt-wel / wat-werkt-niet punten
  • Benoem je wat-werkt-niet punten met suggesties, geen punten zeg: “alles werkt” of “geen punten”
  • Benoem je wat-werkt-wel punten bijvoorbeeld: Leerzame stageopdrachten.